Czy Twoja witryna jest przyjazna użytkownikom urządzeń mobilnych?

Google zdecydowało ukarać web developerów, którzy tworzą strony internetowe niewspierające urządzeń mobilnych. Nowy algorytm, który zostanie wprowadzony 21 kwietnia, obniży pozycję stron internetowych (nieprzyjaznych urządzeniom mobilnym) w wynikach wyszukiwania. W tym krótkim artykule postaram się opisać ten problem, ponieważ jest on bardzo ważny dla użytkowników WordPressa a także dla wszystkich innych webmasterów posiadających własną stronę internetową.

Google ogłosiło, że od 21 kwietnia 2015 roku zwiększy wpływ wyglądu mobilnego na zajmowaną pozycję w mobilnych wynikach wyszukiwania. Mobilne wyszukiwanie to obecnie więcej niż 25% wszystkich dostępnych wyszukiwań, więc ten krok może mieć duży wpływ na wyniki wyszukiwania. Jeśli Twoja witryna internetowa nie wspiera urządzeń mobilnych, możesz spodziewać się dość istotnego spadku Twojej pozycji na rzecz innych witryn, które sa poprawnie zoptymalizowane pod względem urządzeń mobilnych. (Oczywiście zmiana ta nie ma wpływu na wyszukiwanie na komputerach stacjonarnych czy laptopach).

Jak sprawdzić, czy Twoja witryna jest przyjazna użytkownikom urządzeń mobilnych?

Google będzie sprawdzać czy strona jest responsywna, czy treść dostosowuje się do rozmiaru ekranu, dzięki czemu użytkownik nie jest zmuszony do niewygodnego przewijania strony w poziomie, czy powiększania treści. Ważne jest również, aby wszystkie teksty były czytelne na mniejszych wyświetlaczach oraz linki/przyciski można było wygodnie nacisnąć na urządzeniach mobilnych.

Pod tym adresem można sprawdzić kompatybilność naszej witryny z urządzeniami mobilnymi. Należy sprawdzić nie tylko stronę główną, ale również wszystkie dostępne widoki (np. widok kategorii, pojedynczy wpis itd.). Jeśli Twoja strona jest niewielka – nie jest problemem sprawdzenie wszystkich podstron, jednak co w przypadku dużego serwisu, gdzie trzeba sprawdzić np. 10 000 podstron?

W takim przypadku wystarczy połączyć naszą stronę z Narzędziami Google dla Webmasterów i w lewej kolumnie wybrać Ruch związany z wyszukiwaniem a następnie Obsługa na urządzeniach przenośnych. Tutaj możemy znaleźć pełny raport odnośnie ewentualnych problemów z wyglądem naszej witryny na urządzeniach mobilnych. Jeśli nic tutaj nie znajdziemy – możemy spać spokojnie.

Czy naprawdę potrzebuję mobilnej wersji mojej strony internetowej?

Według mnie odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna – Tak! Jeśli test wyszedł dla Twojej strony negatywnie, powinieneś jak najszybciej zoptymalizować swoją witrynę pod kątem urządzeń mobilnych, ponieważ przeglądanie, a co za tym idzie wyszukiwanie informacji na urządzeniach mobilnych ciągle rośnie i prędzej czy później brak mobilnej/responsywnej witryny odczujesz na własnej skórze.

Przedstawię prosty przykład, wyobraź sobie że w pracy ktoś poszukuje firmy świadczącej dane usługi, kiedy w końcu znajduje taką w pobliżu, dostaje ważny telefon lub musi pilnie zrobić coś innego i nie zdążył zapisać numeru telefonu/adresu firmy. Po pracy ten sam potencjalny klient chciałby załatwić sprawę w tej firmie, szuka jej więc ponownie (tym razem na swoim smartfonie), niestety przez nowy algorytm Google nie jest w stanie jej znaleźć, szuka więc innej a Ty tracisz i klienta i reputację.

Osobiście uważam, że ta zmiana wpłynie na zwiększenie liczby mobilnych wersji stron internetowych, co jest oczywiście pozytywnym efektem, a wy jakie macie zdanie na ten temat? Zapraszam do komentowania.

Tagi artykułu:

×

Interesujesz się WordPressem?

Polub nas na Facebooku, będziesz na bieżąco!

facebook